Pe fondul crizei economice si odata cu scaderea puternica inregistrata de piata auto, tot mai multe persoane au probleme cu plata ratelor la autovehiculele achizitionate in leasing.
Pentru cei aflati in aceasta situatie este important de stiut ca, deoarece nu sunt banci, firmele de leasing au activitatea reglementata intr-o masura mai mica de BNR si mai mult de regulile proprii. Acesta este un avantaj la acordarea finantarii, leasingul fiind de regula mai usor de accesat decat creditul, insa odata ce incepi sa ai probleme cu platile, este mult mai dificil de colaborat cu o firma de leasing decat cu o banca. Avand de-a face cu numerosi rau-platnici, cei de la leasing sunt in general mult mai agresivi si mai inflexibili.
In plus, marea diferenta intre banca si firma de leasing este ca aceasta din urma este proprietarul bunului, clientul avand doar calitatea de utilizator.
Asadar, cand apar problemele, teoretic cei de la leasing au dreptul sa ia in posesie bunul – de regula autovehiculul - sa il vanda la ce pret pot si ulterior sa ceara de la client achitarea diferentei de bani dintre ce s-a recuperat si valoarea creditului, plus penalitati, dobanzi si daune interese.
In practica contractele sunt foarte dure, iar clientii care au impresia ca dupa ce au returnat bunul scapa de datorii se inseala.
Procedurile unei firme de leasing sunt relativ simple: iti dau voie sa intarzii cateva luni, dupa care incearca sa preia posesia bunului. Daca reusesc preluarea si clientul face demersuri pentru recuperarea acestuia, vor pastra bunul pana la achitarea tuturor restantelor si eventual a unei garantii. In caz contrar vor vinde bunul la ce pret pot si vor incerca recuperarea sumei ramase de achitat de la client.
Agresivitatea firmelor de leasing face se sa ajunga chiar si la dosare de faliment deschise clientilor pentru cateva rate neplatite la o masina. In urma modificarii legii insolventei din iulie 2009, trebuie ca suma totala datorata sa fie mai mare de 30000 RON, insa inainte de aceasta modificare legislativa se putea deschide un dosar de faliment in momentul in care datoria era mai mare de 10000 RON si mai veche de 30 de zile. Pentru a deschie un astfel de dosar firma de leasing reziliaza contractul si declara scadente toate ratele ramase de platit pana la sfarsitul acestuia.
Motivatia acestui demers este faptul ca taxele pentru un dosar de faliment sunt mai mici decat cheltuielile care ar interveni in cazul unui dosar de executare.
Corectitudinea acestui demers este insa indoielnica. Solicitarea insolventei unei firme, fara a face nicio alta incercare de recuperare a datoriei poate fi considerata un abuz si multi clienti cu probleme pierd numai din cauza ca nu formuleaza o aparare, pentru a evita anumite cheltuieli.
Cum poti sa te aperi?
In cazul in care nu ai platit mai multe rate si firma de leasing decide sa ia masuri, vei fi nevoit sa te aperi la fel de agresiv pe cat este demersul lor. Contesti orice act facut de ei, iti angajezi avocat, te lupti cu ei in instanta. Datorita grabei si numarului mare de clienti care le fac probleme, firmele de leasing tind sa sara peste anumite proceduri prevazute de lege, in ideea de a-si reduce din costuri. Acesta este motivul pentru care se incearca reposedarea masinii prin recuperatori in locul unui executor judecatoresc, dupa cum prevede legea, ceea ce este un abuz. Puteti gasi aici un articol intreg numai despre recuperatorii de masini in leasing si modul in care actiunile lor se afla la limita legii.
Tot pentru a diminua costurile, se intampla ca unor clienti sa li se ceara la plata, chiar si in instanta, sume de bani care nu sunt facturate. Emiterea facturii ar presupune achitarea unui TVA catre stat, iar factura nu este sigur ca se va incasa, existand posibilitatea de a fi anulata de catre o instanta judecatoreasca. Insa neemiterea facturii este in avantajul clientului, deoarece inseamna ca firma de leasing nu poate justifica sumele care trebuie incasate, deci nu le poate solicita la plata.
Surprinzator, dar odata ce se ajunge la faza de recuperare a bunului, criza economica devine un avantaj pentru client. Din cauza scaderii vanzarilor de masini, majoritatea societati de leasing au in posesie numeroase autovehicule recuperate care nu se vand. Costurile pe care le genereaza parcurile auto pot fi un argument in favoarea clientului atunci cand negociaza o reesalonare a datoriilor restante.
Nu recomandam si nu dorim nimanui sa aiba probleme cu plata ratelor la contractele de leasing. Insa in cazul in care astfel de necazuri apar, e bine sa iti cunosti drepturile si sa stii ca de multe ori, desi au departamente juridice specializate in domeniu, firmele de leasing fac greseli sau abuzuri care pot fi fructificate in vederea apararii intereselor proprii.
Aceasta aparare nu poate face minuni, si este foarte putin probabil ca vreun client sa obtina in instanta anularea tuturor datoriilor. Insa se poate obtine revenirea la contract, o esalonare a restantelor, o cesiune catre un alt beneficiar sau introducerea sumelor restante in valoarea creditului. Astfel de rezultate sunt cu siguranta preferabile unei executari silite sau falimentului, insa pentru obtinerea lor este foarte importanta comunicarea cu reprezentantii societatii de leasing. Si pentru ei este mai avantajos ca un client rau platnic sa reinceapa sa achite ratele la contract, decat sa apeleze la executari silite sau la procedura insolventei, mijloace prin care exista multe sanse sa nu mai recupereze nimic.
Pe masura ce toate partile implicate vor intelege acest lucru, se va ajunge la rezolvarea neintelegerilor intr-o mai mare masura prin negocieri si tot mai rar prin litigii ajunse in instanta. Pana atunci, le dorim succes tuturor celor care au probleme si speram ca informatiile noastre sa le fie de ajutor.
Alte articole asemanatoare:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu