Daca ai un credit, cu siguranta ai auzit despre Biroul de Credit. Aceasta institutie are ca scop colectarea de informatii despre creditele persoanelor fizice pentru a putea oferi ulterior informatii despre riscul pe care il prezinta un client pentru o banca.
Cu alte cuvinte atunci cand intarzii cu plata unei rate mai mult de 30 de zile, banca creditoare te va raporta la Biroul de Credit si astfel toate celelalte banci vor sti ca esti un rau platnic si ca - in cazul in care ai mai multe astfel de intarzieri - nu e bine sa te crediteze.
Am fost impresionat de o gafa facuta recent de Credit Europe Bank, o banca originara din Turcia, care functioneaza de ceva timp si in tara noastra.
Acestia au reusit “performanta” de a raporta clienti la Biroul de Credit inainte de implinirea termenului de 30 de zile de intarziere, necesar conform regulamentelor in vigoare.
Mai multi clienti ai bancii au aflat ca sunt in aceasta situatie, desi nu intarziasera suficient pentru a fi raportati. Dezavantajul in acest caz consta in faptul ca, desi toate bancile au acces la aceasta informatie, clientul nu este informat decat daca isi solicita situatia de la Biroull de Credit sau daca cineva dintr-o banca il anunta. Se poate ajunge astfel ca unei persoane sa ii fie respinse cereri de credit, fara ca respectivul sa inteleaga din ce motiv. De fapt banca are voie sa refuze fara justificare acordarea creditului si de multe ori chiar face acest lucru.
Astfel o raportare gresita a unui client ca rau-platnic ii ingreuneaza acestuia considerabil accesul la alte credite fara ca respectiva persoana sa stie acest lucru.
Pentru a preintampina astfel de erori se poate oricand solicita o situatie la Biroul de Credit. Acest lucru se face printr-o cerere depusa la sediul lor, prin e-mail sau fax. O cerere pe an nu costa, insa icepand de la a doua cerere se percepe o taxa de 6 RON.
In momentul in care afli ca ai fost raportat "din greseala" (dupa cum s-au exprimat angajatii Credit Europe atunci cand li s-a sesizat problema) poti sa soliciti bancii sa se stearga aceasta mentiune, poti le faci reclamatie la Protectia Consumatorului sau sa ii dai in judecata si sa le ceri despagubiri. Insa, fiind prinsi in problemele de zi cu zi, putini dintre noi au timp sa se certe cu cei din banca, asa ca probabil un client se va multumi cu radierea meniunii eronate precum si cu niste scuze din partea bancii (daca are noroc de un functionar amabil).
Dincolo de toate acestea, trebuie spus ca este un lucru grav atunci cand apar astfel de erori intr-un sistem pus la punct de banci pentru a se proteja de rau-platnici, un sistem care se presupune ca functioneaza automat. Aceste greseli ii afecteaza tocmai pe clientii seriosi, care in ultima perioada sunt din ce in ce mai putini..
Cu alte cuvinte atunci cand intarzii cu plata unei rate mai mult de 30 de zile, banca creditoare te va raporta la Biroul de Credit si astfel toate celelalte banci vor sti ca esti un rau platnic si ca - in cazul in care ai mai multe astfel de intarzieri - nu e bine sa te crediteze.
Am fost impresionat de o gafa facuta recent de Credit Europe Bank, o banca originara din Turcia, care functioneaza de ceva timp si in tara noastra.
Acestia au reusit “performanta” de a raporta clienti la Biroul de Credit inainte de implinirea termenului de 30 de zile de intarziere, necesar conform regulamentelor in vigoare.
Mai multi clienti ai bancii au aflat ca sunt in aceasta situatie, desi nu intarziasera suficient pentru a fi raportati. Dezavantajul in acest caz consta in faptul ca, desi toate bancile au acces la aceasta informatie, clientul nu este informat decat daca isi solicita situatia de la Biroull de Credit sau daca cineva dintr-o banca il anunta. Se poate ajunge astfel ca unei persoane sa ii fie respinse cereri de credit, fara ca respectivul sa inteleaga din ce motiv. De fapt banca are voie sa refuze fara justificare acordarea creditului si de multe ori chiar face acest lucru.
Astfel o raportare gresita a unui client ca rau-platnic ii ingreuneaza acestuia considerabil accesul la alte credite fara ca respectiva persoana sa stie acest lucru.
Pentru a preintampina astfel de erori se poate oricand solicita o situatie la Biroul de Credit. Acest lucru se face printr-o cerere depusa la sediul lor, prin e-mail sau fax. O cerere pe an nu costa, insa icepand de la a doua cerere se percepe o taxa de 6 RON.
In momentul in care afli ca ai fost raportat "din greseala" (dupa cum s-au exprimat angajatii Credit Europe atunci cand li s-a sesizat problema) poti sa soliciti bancii sa se stearga aceasta mentiune, poti le faci reclamatie la Protectia Consumatorului sau sa ii dai in judecata si sa le ceri despagubiri. Insa, fiind prinsi in problemele de zi cu zi, putini dintre noi au timp sa se certe cu cei din banca, asa ca probabil un client se va multumi cu radierea meniunii eronate precum si cu niste scuze din partea bancii (daca are noroc de un functionar amabil).
Dincolo de toate acestea, trebuie spus ca este un lucru grav atunci cand apar astfel de erori intr-un sistem pus la punct de banci pentru a se proteja de rau-platnici, un sistem care se presupune ca functioneaza automat. Aceste greseli ii afecteaza tocmai pe clientii seriosi, care in ultima perioada sunt din ce in ce mai putini..
2 comentarii:
Inainte de raportarea datelor catre Biroul de Credit tb trimise obligatoriu notificari clientilor prin care sunt informati ca vor fi raportati.
Asa este. Notificarea are insa o tenta generala, cu fraze de genul "daca veti intarzia se poate sa va raportam" si "in cazul in care ati platit deja nu luati in seama aceasta scrisoare".
Iar "sistemul" te raporteaza chiar daca intarzii 29 de zile, ceea ce nu este corect.
Trimiteți un comentariu